سنگ درنجف

در نجف، گوهرسنگ کوارتز شفاف یا شیشه‌ای به نام دُر نجف وجود دارد که ارزش ویژه‌ای برای مسلمانان دارد.این سنگ همچنین از نظر باورهای مذهبی و متون کهن خواص مختلفی دارد که برای استفاده در درمان، معنویات و انرژی‌زایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
سنگ درنجف

در نجف چیست ؟

در نجف، یک گوهرسنگ از خانواده کوارتز با رنگ سفید شفاف یا شیشه‌ای وجود دارد. ممکن است به آن به عنوان کریستال کوارتز شفاف نیز اشاره کرد. هرچه این سنگ شفاف‌تر باشد، ارزش و قیمت آن بیشتر خواهد بود. سنگ‌هایی که از رودخانه استخراج می‌شوند معمولاً شفافیت بیشتری نسبت به دیگر سنگ‌های منطقه دارند. در نجف، بلورهای کوارتز نیز بسته به کیفیتشان متفاوت هستند و نوعی کوارتز با درونگیره‌های روتایلی به عنوان مویی نجف شناخته می‌شود.

علت نام گذاری سنگ در نجف

دُر به معنی مروارید (اشاره به پاکی و سفیدی این سنگ) و در نجف (Dur-e-Najaf) به معنی “مروارید نجف” است که در زبان فارسی نیز به این گونه کوارتزهای شفاف دُر کوهی می گوییم. در گذشته مردم آنجا آن را “گوهر گوهرسنگها” می خواندند. 

چرا در نجف طرفداران زیادتری نسبت به کوراتزهای شفاف دیگر دارد؟!

از آنجایی که این سنگ تنها در منطقه بزرگ قبرستان وادی السلام و اطراف آن در شهر نجف یافت می‌شود، منابع آن کمیاب است و کشورهای دیگر کمتر با نام آن آشنا هستند. وادی السلام در این شهر، بین تپه‌ها و کوه‌ها و محل عبور سیلاب، مکانی است که با 5 میلیون جسد، بزرگترین گورستان در جهان است. اینجا جایی است که نوح، هود، آدم و همچنین امام علی (ع) دفن شده‌اند.

این ویژگی‌های خاک وادی السلام، با حضور ذرات این انسان‌های بزرگ، باعث شده است که این گوهرسنگ برای مسلمانان و به ویژه شیعیان، اهمیت معنوی بالایی داشته باشد. زیرا این سنگ، طی هزاران سال در این خاک رشد کرده و به دست ما رسیده است.

در حسینی نجف چیست؟

یک نوع کوارتز وجود دارد که به نام در حسینی یا دُر خونی شناخته می‌شود. این نوع کوارتز در واقع نسخه‌ای از کوارتز توت فرنگی است که دارای خطوط و رگه‌های قرمز به دلیل میانباره‌های اکسید آهن در چهار فرم مختلف است. این سنگ معمولاً شفاف است و در مناطق مختلف جهان مانند قزاقستان، روسیه و برزیل یافت می‌شود. نمونه‌های مصنوعی آن نیز با نام Cherry Quartz یا کوارتز گیلاسی در بازارها عرضه می‌شوند. این سنگ به خاطر تشبیه قطرات خون حسین (ع) یا به علت مکان مقدس نجف شناخته شده و همواره با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد. تقاضای بالای این سنگ همراه با منابع محدود آن، باعث تولید و عرضه سنگ‌های تقلبی شده است.

خواص سنگ در نجف از نظر باورهای مذهبی

در اسلام، روایات متعددی درباره استفاده از گوهرسنگ از زبان امام صادق نقل شده است. در حلیه المتقین / 26 آمده است که هر کس این سنگ را در دست کند و به هر نیتی با خداوند عالمیان زیارتی با حج یا عمره در نام او بنویسد، ثوابش مانند ثواب پیغمبران و صالحان خواهد بود. امام صادق همچنین اشاره کرده است که انگشتر در نجف می‌تواند امور را آسان کند. در روایات دیگر نیز خواص درمانی و معنوی این سنگ برجسته شده است.

خواص در نجف از نظر ماورا

این سنگ به دلیل رنگ سفید و شفاف خود تاثیر گذار بر تمامی چاکراها است و می‌تواند برای مقاصد متافیزیکی از جمله درمان، افزایش هوشیاری، باز کردن چاکراها، ارتباط با درون، بازخوانی خاطرات نهان، تعادل قطبیت‌ها، ارتقاء مراقبت و رویابینی، جذب و ارسال عشق، خلق و کامیابی مورد استفاده قرار گیرد. این سنگ با سایر سنگ‌ها هماهنگ است و به شکل مفید با آنها همکاری می‌کند.

بر اساس کتاب عجایب المخلوقات / 140 نوشته بلیناس، انگشتری که بر روی آن نقش مردی با چوب در دست و پنج حرف (ب س ع ا ل) زیر آن نقش داده شود، و بعد از آن نگین روی یک انگشتر برنجی قرار گیرد و کافور در زیر آن قرار داده شود، باعث محبوبیت در بین مردم می‌شود. این شخص باید جامه‌های رنگارنگ بپوشد، بلوط نخورد و به پاکیزگی توجه کند.

خواص درمانی در نجف از نظر متون کهن

در کتاب جواهرنامه آمده است که اگر کسی بلور را با خود داشته باشد، خواب های پریشان او را آرام می‌کند و اگر آن را با خودتان داشته باشید، از درد دندان محافظت می‌کند. همچنین در مخزن الادویه آمده است که بلور سرد و خشک است و می‌تواند به عنوان زداینده و تحلیل برنده عمل کند. آشامیدن این سنگ برای خرد کردن سنگ مثانه و ادرار بول مفید است و ضماد آن بر پستان برای زیادتی شیر مفید است. برای شارژ انرژی این سنگ، می‌توانید آن را یک یا دو بار در آب زلال قرار داده و زیر نور ماه در شب تا صبح نگه دارید و سپس آن را در مقابل خورشید قرار دهید تا خشک شود.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • اگر ایمیل ندارید ایمیل زیر را وارد کنید 
  • A@gmail.com
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد